tiistai 25. marraskuuta 2014

Meillä on ilmainen terveydenhuolto!

Soitin lähimmälle terveysasemalle lapsen silmätulehduksen vuoksi klo: 13.50, ja jätin automaattiin soittopyynnön. Soitto tuli tasan klo: 14.00 kuten puhelinvastaaja lupasi. Sain ajan lapselle klo: 14.30. Lapset pikaisesti haalareihin ja autoon, ja päivystävä sairaanhoitaja huuteli meitä tasan klo: 14.30. Erittäin iloinen ja ystävällinen sairaanhoitaja kyseli mikä on homman nimi, ja selitettyäni pikkuneidin sairaskertomuksen taisin mainita omasta tissivaivastani, joka alkoi edellisenä iltana. Lopetin imetyksen puolitoista viikkoa sitten, ja nyt toinen rintani oli kipeytynyt, tietenkin heti sen perään kun olin juuri huokaissut helpotuksesta siitä, kuinka helposti koko imetyksen lopettaminen menikään. Unohdin kai koputtaa puuta.

Sairaanhoitaja soitti lääkärille, joka toivotti koko kompanian tervetulleeksi, mutta ilmoitti samalla jo puhelimessa, että joudumme odottamaan noin neljäkymmentä minuuttia, koska jonossa oli muitakin päivystyspotilaita. No, eipä siinä mitään. Kaksivuotias seurasi innoissaan lattian sinistä viivaa oikeaan odotusaulaan, ja siellä luimme kirjaa, vieritimme palloa ja leikimme lintuja noin puoli tuntia, kunnes oli meidän vuoromme asioida lääkärin luona. Ystävällinen ja asiantuntevan oloinen lääkäri näki tärkeimmäksi keskittyä ensin äidin hyvinvointiin, ja tutkittuaan minut kirjoitti varalta antibioottikuurin rintatulehduksen hoitoon, mikäli oireet eivät pian mene pois saatika jos pahenevat.

Pienempi neiti oli helppo tutkittava. Silmä oli selvästi tulehtuneen näköinen, joten siihen lääkäri kirjoitti saman tien reseptin tippoihin. Koska lapsi oli myös flunssainen, lääkäri tutki korvat ja kuunteli keuhkot. Isompi neiti on ollut myös flunssainen, ja lääkäri halusi tutkia hänetkin saman tien. Tyttö ei kuitenkaan ollut aivan samaa mieltä asiasta, mutta rauhallinen lääkäri sai homman suoritettua ja lapsi oli lopulta hyvin ylpeän näköinen kun voitti pelkonsa. Myös isompi neiti sai silmätippoihin varalta reseptin, tämä tauti kun tuppaa tarttumaan erittäin helposti. Apteekin kautta kotiin ja homma oli sillä selvä.

Olemme käyttäneet lasten kanssa sekä yksityistä että julkista terveydenhuoltoa, ja näin hyvää palvelua olen harvoin - jos koskaan - saanut yksityiseltäkään puolelta. Ja syy miksi tästä vaahtoan on se, että kaikki tämä on meillä Suomessa ilmaista. Se on mahtavaa ja ainutlaatuista. Ymmärrän toki, että tällä kertaa meillä kävi hyvä tuuri. Aika sattui olemaan heti vapaana, ja lääkärillekin pääsi kohtuullisen odotuksen jälkeen. Aina ei käy näin hyvin, ja kuntien ja terveysasemien välillä on varmasti suuria eroja. Hyvä tuuri kävi meillä myös siinä, että sekä hoitaja että lääkäri olivat erittäin ystävällisiä. Joskus olen asioinut sellaistenkin lääkäreiden kanssa, joiden ei pitäisi olla ihmisten kanssa missään tekemisissä. Mutta silti, vaikka joutuisi jonkun aikaa odottamaankin, palvelu on ilmaista. Ilmaista.

Mietitäänpä sitä seuraavan kerran kun tekee mieli valittaa puolen tunnin odotuksesta terveyskeskuksessa.

2 kommenttia:

  1. Totta! Myös julkinen hammashuolto on toiminut tosi hyvin, ei mitään syytä valittaa.

    Lapsen kanssa sitä vaan tulee usein heti turvauduttua yksityiseen lääkäriasemaan, kun sieltä saa yleensä nopeammin ajan eikä sairaan lapsen kanssa huvita liiemmin odotella. Ja sit kun on se (saakelin kallis) lapsivakuutus, jota pitää yrittää hyödyntää... ;)

    -Sanna

    VastaaPoista
  2. Jotenkin ajattelin jo vastaneeni sun kommenttiin, mutta en näköjään. Noinhan se just on, että se yksityinen on helppo ja nopea vaihtoehto, ja useimmiten varmasti onkin nopeampi. Nyt kävi hyvin, ja tuo terveyskeskus oli lähin ja varmaan myös nopein, ja hoitui kaikkien asiat kerralla.

    VastaaPoista